piatok 8. októbra 2010

00. ÚVOD


ŠTIAVNICKÉ VRCHY – VŠETKY CESTY VEDÚ DO ŠTIAVNICE

Nie je veľa miest na Slovensku, do ktorých vedie toľko ciest, ako do Banskej Štiavnice. Dlho som si túto skutočnosť ani ja neuvedomoval, ale nakoniec som si ich spočítal a vlastne každou, len trochu prístupnou dolinou, prichádza cesta do Banskej Štiavnice. Je ich celkove sedem. Začnime teda cestou Hronská Dúbrava - Kozelník - Banská Belá - Banská Štiavnica. Táto cesta vznikla pravdepodobne v časoch, kedy sa územia dnešnej Banskej Belej a Banskej Štiavnice začalo kolonizovať. Dolinou preteká od Banskej Štiavnice tzv. Starý potok, nazývaný aj Kozelníckym, Belianskym, ale aj Jasenica. K samotnej Banskej Belej, na ktorú, ako banícku osadu z roku 1238, sa viažu viaceré povesti. Jedna hovorí o hradisku na vrchu Vtáčnik, ktorý sa vypína asi 2 km juhovýchodným smerom od železničnej stanice. Hradisko je skutočnosťou, no podľa povesti sa tu v minulosti usídlila zbojníčka, ktorá okolo seba zhromaždila dievčatá a spolu s nimi prepadávala pánske kočiare na ceste do Banskej Štiavnice. Ďalšia povesť hovorí o klasickej kúrii v bývalej osade Dolná Dolina, ktorá tu bola vybudovaná v roku 1800. Pri nej bol malý hrádok, v ktorom obyvatelia Banskej Belej zamurovali tureckých vojakov. Ich plač vraj je počuť do dnešných dní o polnoci z 30 júna na 1. júla. Ale to sú povesti.




Pred nami je Banská Štiavnica

1 komentár:

  1. dobrý deň. Zaujala ma séria článkov o cesách do Banskej Štiavnice. O niečom podobnom som v poslednej dobe dosť uvažoval. Tých ciest do Banskej Štiavnice je viacej. POslednú dobu som mal pocit že všetky cesty vedú k nej.
    Bohužial sa mi nedá zobraziť viac. Rád by som si článok prečital celý. Zaujal ma

    OdpovedaťOdstrániť