sobota 8. februára 2014

Imigrant od protinožcov žije v lesoch okolo Vyhní 100 rokov


Richard Kafka, Žiar nad Hronom


Hubárska sezóna v našom kraji na rozhraní Štiavnických a Kremnických býva obyčajne slušná, tak tomu bolo aj v minulom roku aj keď s ohľadom na nevyrovnané zrážky bola dosť krátka. Ale už je o tom zbytočne písať, ja by som chcel informovať o jednom zaujímavom náleze, ktorý sa podaril Ing. J. Slaninovi v lesoch okolia Vyhní. Tento nález súčasne aj rozširuje naše záujmy o hubárčenie.
    Ing. Slaninovi sa podarilo nájsť hubu, ktorá je modernou terminológiou povedané imigrantom z ďalekej cudziny, tento raz to môže byť dokonca z Austrálie, prípadne Nového Zélandu, alebo okolitých ostrovov / je to taký /neviem či vítaný/ dar od protinožcov/. Jedná sa o hubu, ktorej  spóry sa k nám údajne dostali s ovčou vlnou, ktorá sa do Rakúsko-Uhorska /1914-1918/ dovážala počas prvej svetovej vojny.
Vajíčko, z ktorého sa vyrastie Kvetovec...
    Teraz niečo o hube, výtvarne je to huba veľmi zaujímavá a vo svojom vývoji prekonáva niekoľko štádií, najskôr je to hnedá guľka /niekedy je to ako vajíčko a môže byť skryté v pôde/ asi o priemere  2 cm, minimálne v jednej tretine ukotvená v zemi.
Rozpuk goľôčky....
Ďalšie štádium je rozpuk gulôčky a po rozpade sa ukážu pospájané špicaté ramená výraznej krvavo červených f ramien môže, ktorých môže byť 4 až 8 a  tieto sa v ďalšej etape rozprestrú do tvaru chobotnice, alebo morskej hviezdice s dĺžkou ramien až 12 cm.

Krvavo červené ramená pred rozprestretím sa...
Krvavo červené ramená sú nepravidelne pokryté tmavými olivovo zelenými škvrnami, práve v týchto sa nachádzajú spóry, ktorými sa huba rozširuje.
    Huba rastie v zmiešaných lesoch, alebo na lúkách v blízkosti lesov, ale aj v záhradách. Na Slovensku, hlavne v severnejších oblastiach na Orave, Východnom Slovensku a na Strednom Slovensku v našej lokalite. Huba je nejedlá a zapácha po zdochline.
Ramienka sa rozprestierajú...
    Nakoniec to najdôležitejšie huba dostala na Slovensku krásne meno „ Kvetovec Archerov“.
   V úvode som písal, že tento nález môže rozšíriť naše záujmy o hubárčenie, myslel som to tak, že je tu nový priestor na vyhľadávanie unikátov. Kvetovec Archerov rastie v mesiacoch júl až november.
  
Rôzne štádiá rozvetventa sa aj olivovými škvrnami...

1 komentár:

  1. Je koniec septembra 2017 a ja som takýto „ Kvetovec Archerov“ našiel v Trenčianskych Stankovciach. Čudoval som sa trochu, ale teraz som už múdrejší.

    OdpovedaťOdstrániť